Met de aangepaste Corona-maatregelen per 3 februari zijn fysieke activiteiten voor jeugdleden t/17 jaar weer mogelijk. Natuurlijk moeten wel de normale richtlijnen in acht genomen worden.

Nederland is de komende tijd nog grotendeels in lockdown. Maar voor kinderen en jongeren is het belangrijk elkaar te kunnen ontmoeten en te kunnen bewegen. Dit belang heeft Scouting Nederland we in de gesprekken met de overheid onderstreept. Met een mooi resultaat: binnen de nieuwe routekaart met maatregelen vanuit de overheid is er nu een uitzondering voor sport- én jeugdactiviteiten waaronder Scouting.

In de regelgeving en de routekaart van de Rijksoverheid is er een onderscheid in Onderwijs en in sport en jeugdactiviteiten. Tot begin februari was deze uitzonderingsregel gefocust op de sport. Hierdoor vielen veel kinderen die niet op een sport zaten – zoals veel Scoutingleden – buiten de boot. Daarom is ook de categorie ‘Jeugdactiviteiten’ en daarmee Scouting toegevoegd.

Actieve en sociale activiteiten zijn enorm belangrijk voor de gezondheid van kinderen. Naast het zo snel mogelijk opstarten van het basisonderwijs is het bieden van sport en jeugdactiviteiten om die reden een speerpunt voor de overheid. Dit kan ook veilig en met andere maatregelen dan op de scholen. Met het volgen van de maatregelen en adviezen in de factsheet kan Scouting op een verantwoorde manier plaats vinden, net als trainingen bij de sport.

Scouting Nederland zal op haar website het nieuwsbericht https://www.scouting.nl/nieuws/vragen-en-antwoorden-over-scouting-en-het-coronavirus-covid-19 updaten met de meest recente informatie vanuit RIVM en de overheid en de antwoorden op vragen van stafleden, besturen en ouders.